Over ons

Welkom op de website van de Natuurvereniging Hollandse Delta, een afdeling van de Koninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging (KNNV). De Natuurvereniging heeft drie doelstellingen: natuurbeleving, natuurstudie en natuurbescherming. Ons werkgebied wordt gevormd door Voorne- Putten, Rozenburg, Goeree Overflakkee, de Hoekse Waard en tot slot de Maasvlakte. Regelmatig bezoeken we ook andere gebieden in Zuid-Holland of Zeeland.

Onze afdeling telt zo’n 300 leden en is een onderdeel van een landelijk netwerk van 48 KNNV- afdelingen. Bij ons kunt u op een laagdrempelige manier genieten van de prachtige natuur in de Hollandse Delta. Bijvoorbeeld door gezellig mee te gaan op excursie, gewoon te genieten van de natuur, of als u meer wilt weten, kennis op te doen bij ervaren leden. Als u nog verder wilt gaan, kunt u deelnemen aan een van de vele onderzoeken die onze werkgroepen jaarlijks uitvoeren.

Onze afdeling kent werkgroepen die zich bezighouden met bijvoorbeeld vogels, planten, libellen, vlinders, paddenstoelen of zoogdieren. Een andere werkgroep houdt zich bezig met natuur- en beleidszaken. Voor elk wat wils dus.
De werkgroepen brengen jaarlijks een flink aantal onderzoeksrapporten uit, (kijk onder Publicaties in het menu op de homepagina) waar terreinbeherende organisaties als Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer en het Zuid-Hollands Landschap hun voordeel mee doen. Ook met gemeenten werken we vaak intensief samen.

Jaarlijks organiseren wij ook een scala aan lezingen en cursussen (kijk onder Agenda in het menu op de homepagina). Als lid ontvangt u bovendien tegen een contributie van slechts € 34,75 per kalenderjaar ons eigen kwartaalblad “In de Branding” en het landelijke tijdschrift “Natura”. Bij de KNNV uitgeverij kunt u terecht voor het kopen van een groot aantal natuur- en reisboeken. Vaak tegen een aantrekkelijke ledenkorting. In vakantietijd kunt u ook nog deelnemen aan natuurkampen en natuurreizen, in binnen- en buitenland. Kortom: een vereniging met heel veel mogelijkheden!

Is uw interesse gewekt? Meld u aan als lid aanmelden of ga gewoon eens mee op excursie

Voor € 20,– per kalenderjaar kunt u ook donateur worden, dan ontvangt u ons eigen tijdschrift en kunt u kosteloos deelnemen aan lezingen en excursies of tegen een flinke korting een cursus volgen.
Aanmelden via dit formulier