Defensie wil oefenterrein in het Voornes Duin

Op woensdag 17 juli jl. hebben wij kennisgenomen van de ‘Nota van Beantwoording’ op de’ Notitie Reikwijdte en Detailniveau’ behorende bij het ‘Programma Ruimte voor Defensie’.

Defensie heeft extra gebieden nodig om te oefenen voor het versterken van ondersteunende eenheden. Samen met de ‘Natuur en Milieu Federatie Zuid-Holland’ hebben wij een zienswijze ingediend, niet vermoedend dat n.a.v. de zienswijzen van anderen de’ Voordelta’, ‘Voornes Duin’ en de ‘Duinen van Goeree &Kwade Hoek’ een alternatieve locatie zouden kunnen worden voor de Maasvlakte, die genoemd was in de notitie. Dit vanwege de doelstellingen om op de beoogde oefenlocatie op de Maasvlakte in de toekomst bedrijven te kunnen vestigen en vanwege de aanlegkosten.

Natuurvereniging Hollandse Delta is van mening dat beide alternatieve locaties volstrekt ongeschikt zijn als vervangend oefengebied voor amfibievoertuigen vanwege de extreem hoge natuurwaarden in de betreffende ‘Natura 2000-gebieden’. ‘Voornes Duin’ is nota bene het meest soortenrijke natuurgebied van Nederland.
Gaat hier economie/geld vóór natuur?!

Waar gaat het om?
In onze omgeving worden als nieuw amfibisch oefengebied genoemd:
• Oostvoorne rondom het ‘Breede Water’, vanaf de tweede Slag tot en met het AJ Boothpad.
• En/of het gebied rondom de Vuurtoren van Ouddorp.
Dit betekent het einde van dit prachtige natuurgebied, onderdeel van de ‘Natura-2000-gebieden’!
De duinen zullen verwoest worden door amfibievoertuigen, die vanuit zee de duinen over moeten om te oefenen en de rust in het gebied zal ernstig verstoord worden, even als de zeewering.
Dit druist recht in tegen alle natuur-ambities voor dit gebied! Maar ook recreëren zal ernstig bemoeilijkt worden!

Burgerparticipatie en invloed op de plannen?
Er is slecht gecommuniceerd over deze plannen en de mogelijkheden om zienswijzen in te dienen. Weinigen hebben hier gebruik van gemaakt. De vereniging gelukkig wel, maar samen met de ‘Natuur en Milieu Federatie Zuid Holland’, dus niet op eigen titel. Dit geeft ons formeel echter wel de ruimte om bezwaar te maken.
Kijk voor meer informatie op: https://www.defensie.nl/onderwerpen/ruimte-voor-defensie

Wat gaan we doen?
We willen in gesprek met de gemeente, de provincie en met de landelijke politiek, defensie en uiteraard de andere belanghebbenden zoals Natuurmonumenten, het Zuid-Hollands Landschap en uiteraard ook de pers.
We moeten overal duidelijk maken dat dit echt niet kan en daaraan kan eenieder meedoen. Van onze acties houden we jullie zoveel mogelijk op de hoogte, onze eerste stap is een brief van gelijke strekking naar de gemeente’ Voorne aan Zee’. Hoe meer aandacht hoe beter, het belang van behoud van de natuur van het Voorens Duin moet overal bekend gemaakt worden.

Met vriendelijke groeten, Petra van Nes-de Man