Beginnerscursus bomen en struiken 2024

Wilt u meer te weten komen over de bomen en struiken in uw omgeving en wilt u nu ook wel eens weten waarom die struik een kardinaalsmuts genoemd wordt en wat het verschil is tussen een zomer- en een wintereik? Of hoe die grote bomen het benodigde water tot boven in hun bladeren krijgen? En of zij ook last hebben van ziekten en plagen?

Deze en andere vragen komen aan bod in de beginnerscursus houtachtigen, die we door de enorme belangstelling voor de derde keer gaan organiseren.

De basiscursus bestaat uit twee avonden met theoretische lessen en praktische oefeningen in het herkennen van bomen en struiken. Deze avonden worden gegeven in het bezoekerscentrum Tenellaplas van het Zuid-Hollands Landschap bij Rockanje. Daarnaast zijn er twee excursies in de Duinen van Voorne waar onder leiding van bomenexperts meer over de bomen en struiken in onze omgeving verteld zal worden.

We hebben dit jaar ook weer een soort extra toegift voor geïnteresseerden. Hans op den Dries zal een avond verzorgen over hout determineren op anatomie.

De cursus wordt gegeven door enthousiaste en ervaren vrijwilligers van de Natuurvereniging Hollandse Delta (een afdeling van de KNNV) en de plaatselijke IVN-afdeling.
Mede dankzij de medewerking van het Zuid-Hollands Landschap bedragen de kosten €35,- voor leden van de KNNV of het IVN en €42,50 voor niet leden.
Het aantal deelnemers zal minimaal 10 en maximaal 20 zijn.

De theorie en praktijk avonden worden gegeven op dinsdagen 1, 8 en 15 oktober (19:30 – 22:00 uur) en de twee excursies worden gehouden op de zaterdagen 5 en 12 oktober 10:00 – 12:00 uur). De avondprogramma’s zijn in het bezoekerscentrum en de excursies vertrekken vanaf datzelfde bezoekerscentrum. Woensdagavond 18 oktober is facultatief. Deze gaat over hout determineren.

Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Luc Coenen (06-16296225) of Jan Pluim (06-23622253)
Uw aanmeldingen kunt u voor 10 september richten aan cursus.knnv.ivn@gmail.com