Broedvogels van de Westplaat in 2022

Een langgerekte strook kunstmatig aangelegd duinterrein, met daaraan grenzend een schor, slikken en zandbanken/strand. Het profiel komt sterk overeen met elk aan zee grenzend jong duinterrein.
Het schor grenst aan een wadachtig gebied (Slikken van Voorne) en de zee. Langs het schor ligt een strook grond met een wandelpad en aan weerszijde daarvan bosschages. Deze bosschages liggen aan de noordzijde van het wandelpad steil op tegen het talud van de waterkering van de Maasvlakte.
Westelijk van de Slikken en zuidelijk van de Kleine Slufter is de zee met strand en zandplaten. Het schor spoelt vrijwel alleen onder bij storm en zeer hoogwater.
Door de veranderde vegetatie is het lastig de vele geulen goed te zien en bij het lopen is goed opletten noodzaak

broedv_westplaat_verstoring_slufterstrandMV2_KNNV_HollDelta_2022-343(3 MB)

Kenmerken