Natuurvereniging Hollandse Delta gaat Werkgroep Ecologie oprichten

Natuurvereniging Hollandse Delta is een zeer actieve vereniging met meer dan 300 leden en duizend verschillende activiteiten per jaar op het gebied van natuurstudie, natuureducatie en natuurbescherming. De vereniging is georganiseerd in werkgroepen:
Paddenstoelenwerkgroep, Plantenwerkgroep, Insectenwerkgroep, Vissen-, amfibieën- en reptielenwerkgroep, Vogelwerkgroep, Zoogdierwerkgroep, Werkgroep Natuur & Beleid.

Wij zijn een organisatie van en voor vrijwilligers op elk niveau. We hebben mensen die vooral graag willen inventariseren en over grote soortenkennis beschikken. We geven veel excursies, lezingen en cursussen. Dat doen we vaak samen met IVN Voorne-Putten Rozenburg. Er is ook een kleine, maar zeer actieve en deskundige werkgroep Natuur & Beleid die zich bezighoudt met allerlei natuurbeschermingsactiviteiten. Zij zijn betrokken bij vrijwel alle projecten en overlegvormen in onze regio over windmolens, zonneparken, landbouwtransitie, Natura 2000-gebieden, natuurgebieden, terreinbeherende organisaties, Basiskwaliteit Natuur, woningbouw, openbaar groen, NPLG enz.

Al onze onderzoeken doen wij conform de protocollen van de betreffende soortenorganisaties als Sovon, FLORON, RAVON, EIS, Vlinderstichting en Mycologische Vereniging. Van al onze inventarisaties en onderzoeken doen wij op een gestandaardiseerde wijze verslag in onze rapporten. Onze rapporten zijn ook altijd voorzien van een kwaliteitsoordeel en een ecologisch advies over (inrichting en) beheer.

De kwaliteit van onze onderzoeken en rapportages wordt door onze opdrachtgevers (zoals Natuurmonumenten, Zuid-Hollands Landschap, Staatsbosbeheer, soortenorganisaties, gemeentes, Provincie Zuid-Holland, het Waterschap Hollandse Delta) als heel goed beoordeeld. Daar zijn we trots op.

Om onze kwaliteit nog verder te kunnen verbeteren, is het bestuur van mening dat Natuurvereniging Hollandse Delta behoefte heeft aan een nieuwe stap. Het bestuur wil onze specifieke kennis van soorten en soortgroepen naar een hoger ecologisch kennisniveau proberen te brengen. De relatie tussen bodem, water, lucht, weer en klimaat en de door ons onderzochte soorten willen we beter leren begrijpen. Net als de relaties tussen de soorten onderling. Met die kennis wil het bestuur de kwaliteit van ons onderzoek en van onze rapportages en adviezen verbeteren.

Om dat doel te kunnen bereiken, stelt het bestuur voor een Werkgroep Ecologie op te richten die zich gaat bezighouden met de volgende zaken:

• Het organiseren van cursussen m.b.t. ecologie, plantengemeenschappen, bodemleven en de samenhang tussen schimmels, bacteriën, virussen, wormen, planten en insecten. De rol die vogels en zoogdieren spelen in de verschillende ecosystemen. De invloed van exoten, pesticiden, overbemesting, stikstof, weer en klimaat: droogte, zware regenval enz.
• Het integreren/combineren van het veldwerk van onze verschillende werkgroepen (of van geïnteresseerde individuen) in bepaalde gebieden. Als planten ergens voorkomen, welke paddenstoelen, gallen, insecten kun je daar dan ook verwachten? Of omgekeerd. Als we een bepaald insect aantreffen welke waardplanten of nectarplanten zouden dan in de omgeving aanwezig moeten zijn? Wat is het effect van begrazing op de vegetatie? Op de aanwezigheid van insecten, paddenstoelen enz.
• Wat zijn de effecten van het beheer? Worden de beheerdoelen uit de beheerplannen ook daadwerkelijk behaald? Waarom wel en waarom niet?
• Het bestuur wil het graag mogelijk maken dat onze leden zich kunnen laten scholen en in het veld kunnen laten begeleiden door een of meer ecologen. Het bestuur is daarom op zoek naar ecologen die ons soms eenmalig en voor specifieke onderdelen verder willen helpen en naar ecologen die meer structureel kunnen en willen helpen.

Het spreekt vanzelf dat het bestuur ook binnen de vereniging op zoek gaat naar leden die belangstelling hebben (of willen krijgen) om hun ecologische kennis te vergroten en toe te gaan passen binnen hun eigen werkgroep en binnen de Werkgroep Ecologie.

Allereerst is het bestuur op zoek naar een of enkele mensen die dit project willen helpen opzetten en verder doorontwikkelen.

Heb je belangstelling of wil je meer informatie? Laat dat dan weten aan Piet Mout via pietermout1950@gmail.com of 06-51607503.

Piet wil graag weten waar je belangstelling voor hebt:
o Ik wil lid worden van de Werkgroep Ecologie
o Ik wil meehelpen bij het opzetten en het organisatorische werk dat gedaan moet gaan worden
o Ik wil cursussen over ecologie organiseren
o Ik wil (en kan) cursussen over ecologie geven
o Ik wil praktische trainingen verzorgen in het veldwerk m.b.t. ecologie
o Ik wil leidinggeven aan de Werkgroep Ecologie
o Ik wil op een andere manier betrokken zijn, nl. …