Tellers gezocht voor een interessante hobby bij mooi weer!

Het monitoren van dagvlinders, zo’n ruim 25 soorten in onze regio, is een wekelijks genot om te doen. Een groep enthousiastelingen op Voorne Putten en Rozenburg doen dit al jaren en met veel plezier. Het gebeurt niet onder regie van lokale natuurverenigingen, hoewel de deelnemers wel onder hun leden te vinden zijn. E.e.a. is ruim 35 jaar geleden opgezet door de Vlinderstichting. De laatste is een landelijk instituut dat zich aanvankelijk alleen voor dagvlinders inzette, maar inmiddels ook andere insectenfamilies heeft omarmd, zoals nachtvlinders en libellen.
De oudste route in ons gebied is 31 jaar geleden opgezet door een groepje natuurliefhebbers, allen van de kop van Voorne. Gekozen werd voor een, voor dagvlinders, interessant gebied in Voornes duin (NM) en wel rond het Quackjeswater.
Inmiddels zijn er op Voorne Putten en Rozenburg (Landtong) 7 routes, die door enthousiaste vrijwilligers worden bezet. Dat gebeurt tussen 1 april en 30 september en neemt wekelijks 30 tot 90 minuten in beslag, afhankelijk van de lengte van de route.
Het prettige van deze hobby zit ‘m in het feit dat, volgens het protocol, alleen maar onder gunstige weersomstandigheden geteld mag worden, waarbij je al slenterend over een lengte van max. 1 km, verdeeld in secties van ca. 50 m lengte, alle dagvlinders telt die je in beeld krijgt. De gegevens kunnen direct, of na afloop, opgestuurd worden naar de Vlinderstichting. Dat instituut maakt na elk seizoen de balans op van al die tellingen op honderden landelijk verspreide routes en gaat hiermee aan de slag om Nederland jaarlijks te tonen hoe het met deze dagvlinders is gesteld. En omdat dagvlinders gevoelig zijn voor ecologische veranderingen, die door de mens en of klimaat zijn ontstaan, zijn deze insecten een uitstekende graadmeter voor wat er ecologisch rondom ons plaats vindt. Hoe langer men per route telt, hoe beter het beeld te verklaren is van de waargenomen veranderingen.
De route rond het Quackjeswater is inmiddels 31 jaar aaneengesloten geteld door een aantal natuurliefhebbers, die dus indirect hebben meegewerkt aan het inzichtelijk maken van delen van het beheer van Natuurmonumenten rond het Quackjeswater.
Wat nu zo jammer is, is dat die vrijwilligers na 31 jaar aan andere liefhebberijen toe zijn, wat ik me helemaal kan voorstellen. Ze hebben laten weten zich in 2024 aan andere zaken te gaan wijden.
Gelijk hebben ze, maar het zou in het kader van “burger onderzoek” en statistieken juist zo fijn zijn de route te kunnen continueren. Ik zoek daarom enthousiastelingen die deze mooie hobby willen overnemen. Nogmaals;

• 1x per week een wandeling rond het Quackjeswater, evt. met een collega deelnemer.
  • Bij mooi weer en in het misschien wel mooiste deel van onze duinen.
  • Op je gemak kuieren en op zoek naar mooie dagvlinder(tje)s.
  • Jouw resultaten delen met de Vlinderstichting en vele honderden gelijkgestemden.
  • Alle resultaten later terug zien in rapportage door de coördinator en later de conclusies van de Vlinderstichting.

Bij ondergetekende, coördinator dagvlindermonitoring, kan je je vrijblijvend informeren of aanmelden.
Willem Prins – prinswn@gmail.com