Vogelwerkgroep

De Vogelwerkgroep van de ‘Natuurvereniging Hollandse Delta’ bestaat uit een grote groep enthousiaste leden die hun interesse voor vogels op allerlei manieren delen.

Wat doen we zoal:

• Broedvogel inventarisaties: op verzoek van Natuurmonumenten, Zuid-Hollands Landschap en Staatsbosbeheer worden in het voorjaar territoria van broedvogels geïnventariseerd.
  • Zeetrektellingen
  • Er is een Uilenwerkgroep die de onderzoek doet naar het voorkomen van uilen in de regio en nestkasten plaatst.  (zie informatie onderaan deze pagina)
  • In samenwerking met Vogelbescherming Nederland beschermen we kustbroeders.
  • Roofvogel inventarisatie: jaarlijks worden de roofvogels die in de winter op Voorne-Putten aanwezig zijn geteld.
  • In de winter worden watervogels geteld.
  • Voor beginnende vogelaars wordt sinds 2012 een cursus aangeboden.
  • We doen slaapplaatstellingen van reuzenstern, ganzen en aalscholvers.
  • Telgegevens worden voor wetenschappelijk onderzoek doorgegeven aan Sovon Vogelonderzoek Nederland.
  • Een aantal keren per jaar worden groepsexcursies georganiseerd.

Het programma van de Vogelwerkgroep Seizoen 2023-2024

De vergaderingen van de vogelwerkgroep worden op vrijdagavond gehouden in het bezoekerscentrum Tenellaplas. Aanvangstijd 19:45 uur.
Tijdens alle vergaderingen zullen we tijd en aandacht besteden aan actuele zaken en na de pauze (rond 20:30/20:45 uur) worden diverse presentaties gepland die ook voor mensen buiten de werkgroep interessant kunnen zijn.
Voor de VWG-vergaderingen 2023-2024 staan de volgende data gereserveerd:
8 sept, 6 okt, 10 nov, 8 dec, 12 jan, 9 feb, 8 mrt, 12 apr, 7 jun.

Let op: Leden van de vogelwerkgroep worden op de hoogte gehouden van de activiteiten via e-mail.
Informatie via vogelwerkgroephd@gmail.com

Uilenwerkgroep

Contact
De Uilenwerkgroep Voorne-Putten bestaat uit een aantal enthousiaste vrijwilligers die nestkasten plaatsen, onderhouden en de jonge uilen ringen.

Mocht u een uil in de schuur of tuin hebben geef dit dan a.u.b. door aan ons. Ook horen we graag wanneer u een (dode) uil hebt gevonden met een ring. U kunt een mail met gegevens sturen naar secretaris@hollandsedelta.knnv.nl dan wordt uw boodschap zo spoedig mogelijk aan de leden van de uilenwerkgroep doorgegeven.