Internationale vogelteldag (Euro Birdwatch)

Wanneer: zaterdag 5 oktober 2024
Hoe laat: van 08:00 tot 12:00 uur
Waar: telpost Maasmond, ingang Nieuwe Waterweg
Kledingadvies: trek warme kleding aan

Op zaterdag 5 oktober 2024 neemt de vogelwerkgroep van Natuurvereniging Hollandse Delta samen met Vogelbescherming Nederland deel aan de internationale vogelteldag, de Euro Birdwatch. In meer dan 35 landen in heel Europa worden op deze dag trekvogels geteld. In Nederland gebeurt dit op meer dan 150 telposten. Tel je met ons mee?

Vogels op doortocht
Het najaar is dé tijd van het jaar om recordaantallen vogels te zien. Voor vogelaars is dit dan ook hét moment om naar buiten te gaan, vogels te zien én te tellen. Veel vogels die bij ons hebben gebroed trekken in deze periode naar het warmere zuiden. En vanuit het hoge noorden komen juist vogels naar ons land om hier te overwinteren, of ze trekken in die tijd door ons land. Bij helder weer zie je ze letterlijk vliegen, vaak in grote groepen. We hopen dat het de dagen ervoor behoorlijk waait uit het westen of noordwesten. Dan is de kans dat we de krenten uit de pap zien nog groter, zoals een vaaltje (vale stormvogel) of alle soorten jagers. En bijvoorbeeld jan-van-genten – sierlijk zwevend over het water –, de vorkstaartmeeuw – ook een graag geziene gast –, en niet te vergeten: alle soorten zangvogels. Al met al een prachtige belevenis!

Vogels tellen én genieten
Wil je komen kijken en meetellen? De vogelwerkgroep van Natuurvereniging Hollandse Delta staat vanaf 08:00 uur bij de telpost Maasmond, ingang Nieuwe Waterweg. We tellen door tot omstreeks 12:00 uur. We hopen jullie daar te ontmoeten, want met elkaar zien we meer en zo kunnen we ook met elkaar genieten van het fenomeen vogeltrek. Onze waarnemingen geven we door aan Vogelbescherming Nederland. Zij maakt op zaterdagavond de top 10 van de in Nederland meest getelde trekvogels bekend.

Meer informatie
Wil je meer informatie of wil je langskomen bij onze telpost? Je kunt je wenden tot Henk Walbroek via h.walbroek@upcmail.nl of 06-10835557. Wil je meer informatie over Euro Birdwatch? Kijk dan op de website van de Vogelbescherming: http://www.vogelbescherming.nl/vogels_kijken/birdwatch

.

Datum & tijd